Samenvatting
Jaarverslag grondexploitatie 2023
JAARVERSLAG | begroot | resultaat | verschil |
---|---|---|---|
Kosten (€) | 1.021.303 | 373.699 | 647.605 |
Opbrengsten (€) | 3.219.365 | 1.524.824 | -1.694.541 |
Winstuitname (€) | 0 | 0 | 0 |
Woningbouw (aantallen geleverd) | 0 | 0 | 0 |
Bedrijven (m²) | 17.535 | 8.456 | -9.079 |
Kantoren (m² bvo) | 0 | 0 | 0 |
Voorzieningen (m² bvo) | 0 | 0 | 0 |
De voortgang van het project is vertraagd.
De uitgifte van één kavel van 9.079 m² is doorgeschoven naar 2024. Hierdoor zijn er minder opbrengsten gerealiseerd dan begroot. De reden is de onzekerheid bij partijen met betrekking tot bouwkosten en het verkrijgen van voldoende energieaansluitingen (netcongestie).
De opbrengsten laten hierdoor een onderschrijding zien van € 1,69 miljoen.
De kosten laten een onderschrijding zien van € 0,66 miljoen ten opzichte van de begroting. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de kosten van afwerking Neonweg/Xenonstraat/Argonweg door te schuiven naar 2024.
Ontwikkelingen totale looptijd grondexploitatie
GRONDEXPLOITATIE | 2023 | 2024 | verschil |
---|---|---|---|
Eindwaarde (plansaldo) (€) | -12.764.519 | -14.507.783 | -1.743.264 |
Benodigd risicokapitaal (€) | 354.540 | 790.320 | -435.780 |
Voortgang realisatie kosten en opbrengsten (%) | 80% | 83% | 2% |
Woningbouw (totaal programma) | 0 | 0 | 0 |
Bedrijven (m²) | 144.818 | 144.816 | -2 |
Kantoren (m² bvo) | 0 | 0 | 0 |
Voorzieningen (m² bvo) | 14.123 | 14.123 | 0 |
Eindjaar | 2029 | 2031 | -2 |
Het plansaldo van de grondexploitatie is verslechterd met € 1,74 miljoen tot € 14,51 miljoen nadelig. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door recente ontwikkelingen in netcongestie, waardoor de projectduur met 2 jaar is verlengd tot 2031. Deze langere looptijd resulteert in hogere rentelasten en plankosten.
Het benodigde risicokapitaal is gestegen met € 0,44 miljoen tot € 0,79 miljoen door het toevoegen van een nieuw risico. Dit risico houdt in dat de volledige wegconstructie van de Neonweg, Argonweg en Xenonstraat moet worden vervangen in plaats van alleen het aanbrengen van een deklaag asfalt, zoals oorspronkelijk gepland in de grondexploitatie. Deze verandering is het gevolg van de lange periode tussen de aanleg van de bouwwegen en de daadwerkelijke afwerking van het terrein.
De voortgang in realisatie is gestegen met 2%.