Afbeelding: Uitsnede Rad van de Leefomgeving ‘leren en ontwikkelen’
Kenniseconomie: campusontwikkelingen en innovatiedisctricten
Een sterke kennisinfrastructuur in Almere is een voorwaarde voor evenwichtige groei, het versterken van het ondernemersklimaat en het aanpakken van de bestaande disbalans op economisch, sociaal en demografisch gebied. Daarvoor zijn investeringen in alle onderwijssectoren nodig, alsmede in onderzoek en innovatie. Deze investeringen beginnen in het funderend onderwijs. Zo bevorderen we dat alle kinderen kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en te benutten en verhogen we de vestigingsfactor voor nieuwe bewoners en leerkrachten. Focus ligt op het realiseren van condities voor hoogwaardig en innovatief onderwijs. In het bijzonder is er oog voor het opvangen van risico’s die de groei van de stad oplevert op het terrein van kwaliteit van het onderwijs en het lerarentekort. Er is zowel aandacht voor het funderend onderwijs in de bestaande stad als nieuwe gebieden.
Het substantieel versterken van de kennisinfrastructuur in Almere is een voorwaarde voor evenwichtige groei, het versterken van het ondernemersklimaat en het aanpakken van de bestaande disbalans op economisch, sociaal en demografisch gebied. Hoogwaardig onderwijs op alle niveaus is bovendien essentieel voor persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke redzaamheid en duurzame bestaanszekerheid. Dat vereist investeringen in alle onderwijssectoren en in onderzoek en innovatie.
Om hiervoor te zorgen wordt ingezet op economische specialisatie op het gebied van Tech & Transitie. Een belangrijke randvoorwaarde hiervoor is een sterk innovatie-ecosysteem met een ondersteunende kennisinfrastructuur en gebieden die innovatie stimuleren. Er liggen kansen voor de regio om uit te groeien tot het vierde nationale brandpunt voor de hightech kennisindustrie. Daarnaast groeit, mede door EU-beleid, de interesse van internationaal opererende partijen om zich in de regio te vestigen, met grote ruimtebehoefte en soms ook ambities voor campusontwikkeling. Om adequaat op deze belangstelling te reageren is een perspectief op de gewenste ontwikkeling onmisbaar. Er wordt daarom momenteel gewerkt aan een strategie Ruimte voor Innovatie. Bij de uitwerking van de strategie zal, naast het identificeren van plekken in de regio waar potentie voor een campus/innovatiedisctrict/fieldlab, aandacht besteed worden aan de volgende punten:
- De fase van ontwikkeling van de plek en de mate waarin er al sprake is van dynamiek op de plek
- Welke kansen de plek biedt bezien vanuit de economische, ruimtelijke en netwerkdimensie (een integrale benadering)
- De bijdrage die de plek kan leveren aan het innovatie-ecosysteem op het gebied van Tech & Transitie (ambitie)
- Welk type initiatieven, activiteiten en functies wel/niet passend zijn voor de plek
- Welke acties voor de geschetste ambitie wanneer nodig zijn en welke partijen daarbij een rol kunnen spelen
- Welke acties nodig zijn om te sturen op de ontwikkeling van een samenhangend netwerk van plekken voor innovatie in Almere en Lelystad
- Organisatorische aspecten, zowel per plek als voor het samenhangend netwerk als geheel. Met daarbij aandacht voor de overheidsrol en de rol van andere partijen
- Financieringsbehoefte van de benodigde acties en bekostigingsmogelijkheden
De strategie Ruimte voor innovatie zal een leidraad worden voor de ontwikkeling van de campussen/innovatiedisctricten/fieldlabs op de daarvoor geschikt geachte locaties in de betreffende gemeente. De strategie zal naar verwachting in 2024 opgeleverd worden.
Onderwijs
Voor de programmering van de geplande nieuwbouw en renovatie van onderhuiswijshuisvesting uit het Integraal Huisvestingsplan van belang. In 2023 is in Oosterwold de ecologische basisschool De Verbeelding opgeleverd. Het ecologisch onderwijs gaat verder dan goed leren lezen, schrijven en rekenen. De Verbeelding kijkt ook vanuit het begrip duurzaamheid naar de toekomst van de kinderen. Dit doen zij door dit te integreren in het lesaanbod en in hun handelen.
Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen en het herijken van het voorzieningenaanbod in bestaande wijken zal ook voor onderwijs de Leidraad Sociaal Stedelijke ontwikkeling met bijbehorend normenkader worden toegepast. Voor onderwijs zijn ook referentienormen vastgesteld. Op basis van deze normen kunnen zowel de bestaande wijken als nieuwe ontwikkelgebieden getoetst worden op afdoende aanbod van onderwijs en kinderopvang. Daar waar het aanbod ondermaats is (of zal zijn) zullen voorstellen worden gedaan om onderwijs in te passen in het kader van de betreffende ontwikkeling.
Afbeelding: Referentienormen voor onderwijs en kinderopvang